BRAILLE NOODIKIRI
Braille noodikirja lõi Louis Braille 1828. aastal. See on pimedatele loodud viis muusikat kirja panna. Nüüdseks on see kasutusel kogu maailmas. Braille väljatöötatud noodikirjas on võimalik märkida nii noote, oktaave, harmooniat ja muid sümboleid.
Braille noodikiri kasutab sama kuuepunktisüsteemi kui Braille tavakiri. Braille noodikirja märgid kannavad eri tähendusi võrreldes Braille tavakirjaga. Muusikat, mida võib kirjutada nägijate kirjas, võib täielikult kirjutada ka Braille kirjas.
Siinne kokkuvõte Braille noodikirjast on ülevaatlik ning hõlmab eeskätt üldhariduskoolide muusikaõpetuse ainekavaga seonduvat. Braille noodikirjas on suund liikuda ühtse standardi poole, sest piirkonniti on veel erinevusi.
C D E F G A H C
DO RE MI FA SOL LA SI DO
JO LE MI NA SO RA DI JO
145 15 124 1245 125 24 245 1346
⠿⠙ ⠿⠑ ⠿⠋ ⠿⠛ ⠿⠓ ⠿⠊ ⠿⠚ ⠿⠭
C D E F G A H paus
do re mi fa sol la si
Põhirida, millest lähtuvad ka teised rütmivältused.
1456 156 1246 12456 1256 246 2456 1236
⠿⠹ ⠿⠱ ⠿⠫ ⠿⠻ ⠿⠳ ⠿⠪ ⠿⠺ ⠿⠧
C D E F G A H paus
do re mi fa sol la si
Veerandnoodi tähis on punkt 6, mis lisandub kaheksandiknoodile.
1345 135 1234 12345 1235 234 2345 136
⠿⠝ ⠿⠕ ⠿⠏ ⠿⠟ ⠿⠗ ⠿⠎ ⠿⠞ ⠿⠥
C D E F G A H paus
do re mi fa sol la si
Poolnoodi tähis on punkt 3, mis lisandub kaheksandiknoodile.
13456 1356 12346 123456 12356 2346 23456 134
⠿⠽ ⠿⠵ ⠿⠯ ⠿⠿ ⠿⠷ ⠿⠮ ⠿⠾ ⠿⠍
C D E F G A H paus
do re mi fa sol la si
Täisnoot ja kuueteistkümnendiknoot märgitakse ühtmoodi: lisatakse punktid 3 ja 6 kaheksandiknoodile.
Näide
Noodipikkused, pausid, helikõrgused, taktijooned ja lõpujoon.
⠄ |
⠣ |
⠂ |
⠽ |
|
⠙ |
⠭ |
⠚ |
⠭ |
⠙ |
⠭ |
⠑ |
⠭ |
⠋ |
⠭ |
⠛ |
⠭ |
⠕ |
⠣ |
⠅ |
Rütmide grupeerimine
Kui taktiosa koosneb neljast kuueteistkümnendiknoodist, siis kirjutatakse punktidega 3, 6 ainult nelikrühma esimene noot.
Näide
Gupeerimisest
⠼ |
⠙ |
⠲ |
|
⠐ |
⠽ |
⠑ |
⠋ |
⠛ |
⠷ |
⠊ |
⠚ |
⠙ |
⠵ |
⠙ |
⠚ |
⠊ |
⠷ |
⠛ |
⠋ |
⠑ |
⠣ |
⠅ |
Näide
Noodikiri kui kaheksandik- ja kuueteistkümnendiknoodid on samas taktis. Sel juhul kirjutatakse rütmid välja.
⠼ |
⠙ |
⠲ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
⠐ |
⠽ |
⠑ |
⠋ |
⠛ |
⠳ |
⠯ |
⠿ |
⠷ |
⠮ |
⠓ |
⠋ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
⠑ |
⠛ |
⠷ |
⠛ |
⠋ |
⠑ |
⠝ |
⠑ |
⠋ |
⠛ |
⠗ |
⠊ |
⠚ |
⠙ |
⠐ |
|
|
|
|
|
|
|
|
⠚ |
⠓ |
|
⠅ |
⠽ |
⠣ |
⠅ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Astmenimede tähistamine
245 123 134 1345 234 1235 145 1234
⠿⠚ ⠿⠇ ⠿⠍ ⠿⠝ ⠿⠎ ⠿⠗ ⠿⠙ ⠿⠏
jo le mi na so ra di paus
Astmenimede tähiseks on silbi esimene täht.
Astmenimed jo, le, mi, na, so, ra, di märgitakse silbina või esitähega nagu j, l, m, n, s, r, d. Paralleelselt kasutatakse ka numbrilist märkimist Rooma numbrites, sel juhul j-I, l-II, m-III, n-IV, s-V, r-VI, d-VII. Pausi märgitakse samuti sõna esimese tähe p-järgi.
Nt jo, mi, so, paus – j,m,s,p
⠚ |
⠍ |
⠎ |
⠏ |
Astmenimede helivältuste märkimise järjekorras märgitakse esmalt astmenimi ja seejärel helivältus. Helivältus märgitakse langetatud numbriga. Noodid kirjutatakse ilma tühikuta, sest tühik tähistab taktijoont. Kui järjestikku on mitu sama vältusega astmenime, siis kirjutatakse vältuse numbrililine tähis vaid esimese noodi ette.
Astmenimede vältused langetatud numbriga
⠿⠂ (2) täisnoot
⠿⠆ (23) poolnoot
⠿⠲ (256) veerandnoot
⠿⠦ (236) kaheksandiknoot
⠿⠂⠿⠖ (2, 235) kuueteistkümnendiknoot
Alteratsioonimärgid
146 126 16
⠿⠩ ⠿⠣ ⠿⠡
diees bemoll bekarr
Astmenimede altereerimisel kirjutatakse astmenimi silbina välja, ei lühendata esitähega. Nt kõrgendatud so (s)– si, madaldatud ra (r)-ru
Kui helistikus on 1-2 helistikumärki nt 2 dieesi, siis märgitakse need kaks dieesi märki eraldi välja. Kui aga helistikus on üle kahe helistikumärgi, siis märgitakse number, mitu helistikumärki peab olema, ja seejärel dieesi- või bemollimärk.
Nt Si-mažoor 5 dieesi – 5 (15) ja dieesimärk (146).
Näide
Bekarrid ja dieesid ning kahesugune kirjutusviis.
⠡ |
⠡ |
⠡ |
⠍ |
⠍ |
⠍ |
|
|
|
⠼ |
⠙ |
⠡ |
⠼ |
⠋ |
⠩ |
⠼ |
⠉ |
⠲ |
Noodivõtmed
Jo-võtme puhul võrdsustatakse astmenimi JO ja tähtnimi, mis tähistab JO asukohta absoluutses helikõrguses. Konkreetne võtmemärk puudub. Nt J = F,
⠜ |
⠌ |
⠇ |
⠜ |
⠼ |
⠇ |
345, 3456, 123 bassivõti ehk f-võti
⠜ |
⠬ |
⠇ |
345, 346 ,123 c-võti
Nt bassivõtme, alteratsiooni märkide ja taktimõõdu kirjutamise järjekord
⠣ |
⠣ |
⠼ |
⠉ |
⠲ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
⠜ |
⠼ |
⠇ |
⠸ |
⠟ |
⠄ |
⠣ |
⠜ |
⠐ |
⠧ |
⠸ |
⠎ |
⠣ |
⠜ |
⠧ |
⠐ |
⠫ |
⠄ |
⠡ |
⠋ |
⠣ |
⠅ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oktaavide tähistamine
Samas oktaavis kirjutatakse oktaavimärk noodi ette sel juhul, kui hüpe on üle kvindi. Nt 1. oktaavi c (do) ja esimese 1. oktaavi a (la). Kõrvaloktaavide puhul kirjutatakse oktaavimärk sel juhul, kui nootide vaheline kaugus on suurem kui terts. Nt 1. oktaavi c (do) ja väikese oktaavi g (sol). Oktaavimärk käib vahetult noodi ette. Nt 2. oktaavi dis (re-diees) kirjutatakse järgmisel viisil: diees, oktaav, noot ehk 146,46,15.
Subkontraoktaav (4, 4) ⠿⠈⠿⠈
Kontraoktaav (4) ⠿⠈
Suur oktaav (45) ⠿⠘
Väike oktaav (456) ⠿⠸
1. oktaav (5) ⠿⠐
2. oktaav (46) ⠿⠨
3. oktaav (56) ⠿⠰
4. oktaav (6) ⠿⠠
5. oktaav (6, 6) ⠿⠠⠿⠠
Näide
Oktaavide nimetused klaviatuuril ja noodijoonestikul.
Näide
Noodinäide oktaavide märkimise kohta
⠼ |
⠙ |
⠲ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
⠨ |
⠏ |
⠱ |
⠹ |
|
⠪ |
⠨ |
⠕ |
⠹ |
|
⠺ |
⠨ |
⠏ |
⠱ |
|
⠝ |
⠻ |
⠫ |
|
⠱ |
⠗ |
⠻ |
|
⠫ |
⠹ |
⠨ |
⠪ |
⠨ |
⠹ |
|
⠚ |
⠙ |
⠑ |
⠋ |
⠛ |
⠓ |
⠊ |
⠚ |
⠝ |
⠥ |
⠣ |
⠅ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taktimõõt
Taktimõõt kirjutatakse noodikirjas esimesena välja, seejärel noodivõti, juhul kui puuduvad helistikumärgid. Helistikumärkide korral kirjutatakse taktimõõt helistikumärkide järel.
Takti-, lõpujoon ja kordusmärgid
Taktimõõtu väljendab kas lihtmurd või täht C (4/4). Nt 2/4, C = 4/4, 3/4 , 3/8, 6/8 jne. Alla breve ehk 2/2 tähistatakse märgiga (456) ⠿⠸.
taktijoon |
tühik |
- |
|
taktijoone spetsisaal-märgistus |
⠇ |
123 |
|
lõpujoon |
⠣ ⠅ |
126, 13 |
|
kahekordne taktijoon |
⠣ ⠅ ⠄ |
126, 13, 3 |
|
kordusmärgid algavad |
⠣ ⠶ |
126, 2356 |
|
kordusmärgid lõpevad |
⠣ ⠆ |
126, 23 |
|
esimene volt |
⠼ ⠂ |
3456, 2 |
|
teine volt |
⠼ ⠆ |
3456, 23 |
|
terve takti kordus |
⠶ |
2356 |
|
segno algus |
⠬ |
346 |
|
segno lõpp |
⠡ |
16 |
|
latern |
⠬ ⠇ |
346, 123 |
|
Lihtintervallid
sekund 2 |
⠌ |
34 |
|
terts 3 |
⠬ |
346 |
|
kvart 4 |
⠼ |
3456 |
|
kvint 5 |
⠔ |
35 |
|
sekst 6 |
⠴ |
356 |
|
septim 7 |
⠒ |
25 |
|
oktaav 8 |
⠤ |
36 |
|
Näide
Intervallid viiuli- ja bassivõtmes, c-noodist alla ja üles ehitatult.
⠼ |
⠙ |
⠲ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
⠨ |
⠜ |
⠨ |
⠽ |
⠌ |
|
⠽ |
⠬ |
|
⠽ |
⠼ |
|
⠽ |
⠔ |
⠽ |
⠴ |
|
⠽ |
⠒ |
|
⠽ |
⠤ |
⠣ |
⠅ |
|
|
|
|
⠸ |
⠜ |
⠸ |
⠽ |
⠌ |
|
⠽ |
⠬ |
|
⠽ |
⠼ |
|
⠽ |
⠔ |
⠽ |
⠴ |
|
⠽ |
⠒ |
|
⠽ |
⠤ |
⠣ |
⠅ |
|
|
|
|
Dünaamika ja agoogika
Dünaamika on märgitud itaaliakeelsete sõnade või lühenditega ning märgitakse noodi ette tühikuteta. Dünaamikaväljenditele (nagu p või f) järgneb punkt 3. Tekstiosale järgneb alati märk ⠿⠜, olgu need üksikud sõnad, lühendid või sõnarühm. Sellele märgile ei järgne tühikut.
Näide dünaamikast
⠿⠜ ⠿⠏ ⠿⠜ ⠿⠉
mezzo forte |
⠜ ⠍ ⠋ |
345, 134, 124 |
mf |
forte |
⠜ ⠋ |
345, 124 |
f |
fortissimo |
⠜ ⠋ ⠋ |
345, 124, 124 |
ff |
mezzo piano |
⠜ ⠍ ⠏ |
345, 134, 1234 |
mp |
piano |
⠜ ⠏ |
345, 1234 |
p |
pianissimo |
⠜ ⠏ ⠏ |
345, 1234, 1234 |
pp |
crescendo/cresc |
⠜ ⠉ ⠗ ⠑ ⠉ ⠄ |
345, 14, 1235, 15, 14, 3 |
|
crescendo/cresc algus |
⠜ ⠉ |
345, 14 |
|
crescendo/cresc lõpp |
⠜ ⠒ |
345, 25 |
|
diminuendo/dim |
⠜ ⠙ ⠊ ⠍ ⠄ |
345, 145, 24, 134, 3 |
|
diminuendo/dim algus |
⠜ ⠙ |
345, 145 |
|
diminuendo/dim lõpp |
⠜ ⠲ |
345, 256 |
|
Eri võtted muusika esituseks
staccato |
⠦ |
236 |
|
agogic accent |
⠸ ⠦ |
456, 236 |
|
accent |
⠨ ⠦ |
46, 236 |
|
kahe noodi vahelise legato algus |
⠉ |
14
|
|
kahe noodi vahelise legato lõpp |
⠉ ⠉ |
14, 14 |
|
pidekaar |
⠈ ⠉ |
4, 14 |
|
nelja ja enama noodi (akordi) legato algus |
⠰ ⠃ |
56, 12 |
|
nelja ja enama noodi (akordi) legato lõpp |
⠘ ⠆ |
45, 23 |
|
Viimati muudeti:26.05.2022